De aap leren klimmen

Je zou het soms wel eens vergeten, maar organiseren is echt een vak. Het is vele malen ingewikkelder dan wat gekscherend wel eens als ‘ballonnenblazers en slingerophangers’ wordt omschreven. De tijd dat je nog ergens een roze afgerokt buffet met een warme beenham en huzarensalade erop kon zetten ligt ver achter ons. Events gaan al enige tijd over doelstellingen, 0-metingen, loyaliteits-ontwikkeling , ROI en toegevoegde waardes. Met alleen een organist en bitterballen red je het niet meer.

Gelukkig maar dat er, ook in onze stad, een aantal creatieve en vakkundige professionals rondlopen die dit al jaren weten. OK, voor het Jeroen Bosch jaar moet er ineens een hele dure jongen van de grachtengordel voor een mega-vergoeding naar de stad worden gehaald, maar die discussie zullen we hier niet voeren. Daar staan de kranten al lekker vol mee. Event –organizers zijn doorgaans bezig met het verzinnen, bedenken en uitvoeren van creatieve concepten. En met draaiboeken, veiligheidsvoorschriften, decoratie, locatie-keuze, artiesten, details en ga zo nog maar even door.

En dan, na een gedegen voorbereiding en (doorgaans) goede uitvoer van zo’n event zegt de directie: Bedankt, het was mooi en volgend jaar doen we het lekker zelf. De draaiboeken blijken gekopieerd, het concept kan een paar jaar mee en stagiaires en de secretaresse vinden het maar wat leuk om te mogen organiseren. De event-organizer heeft de aap leren klimmen en staat nu achter het hek te kijken.

Het is niet sjiek, maar het gebeurt. En niet alleen bij mijn Bossche creatieve collega’s, het gebeurt in heel Nederland. Wie weet dat wij in Den Bosch de ommekeer in deze trend eens in kunnen zetten. Denk dat we er creatief genoeg voor zijn!

Roger Schreurs

Gerelateerde berichten